Beleidsopgave
Bereikbaar Drenthe
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status realisatie met toelichting | |||
Versterkte (inter)nationale verbindingen over spoor, weg, water en door de lucht | Studie verdubbeling resterende wegvakken Coevorden-Nrd - Emmen-West (N34) | De studie is afgerond. | ||||
Quick scan verbeteringsmogelijkheden spoorverbinding Noorden-Randstad, inclusief inzetten op goede knooppunten in Groningen en Zwolle | De Quick scan is afgerond. Op basis van de Quick scan is de dienstregeling aangepast en worden er vier treinen per uur naar Leeuwarden ingezet. | |||||
Onderzoek treinverbinding Emmen-Stadskanaal | Het onderzoek naar de treinverbinding Emmen – Stadskanaal is besproken met de Staten. Conform Motie M 2016-26 is het onderzoek verbreed naar een onderzoek van de mobiliteitsknelpunten op de vervoersrelatie Emmen – Groningen. De resultaten worden rond de zomer 2017 verwacht. De Staten zullen dan worden geïnformeerd. | |||||
Onderzoek gezamenlijke OV-trajectkaart Noord-Nederland | Het onderzoek is afgerond. Er is geprobeerd om op landelijk niveau een ov-trajectenkaart in te voeren. Dit is niet gelukt door grote verschillen tussen vervoerders op het gebied van tarievenstructuur en opbrengstverantwoordelijkheid. Deze verschillen zijn er in beperktere mate ook ondervonden in Noord-Nederland. Gezien het gebruikersgemak blijft de trajectenkaart een actiepunt in het Noordelijk afstemmingsoverleg OV. | |||||
Uitvoeringsprogramma Dryport Emmen - Coevorden | Het uitvoeringsprogramma maakt nu onderdeel uit van 'Vierkant voor werk'. | |||||
Realisatie Port of Zwolle, samenwerking bereikbaarheid over water van Zwolle, Kampen en Meppel | Port of Zwolle is doorlopend in ontwikkeling. Reconstructie sluis bij Zwartsluis in afrondende fase. Sluis- en brugbediening op afstand wordt nader afgestemd. | |||||
Procedures luchthavenbesluiten en luchthavenregeling inclusief afgifte ontheffingen | Jaarlijks worden ongeveer 40 ontheffingen verleend. Het jaar 2016 week daar niet van af. | |||||
Duurzame continuïteit GAE | Statenstuk toekomst GAE | |||||
Onderzoek achterlandverbindingen | Er is een onderzoek uitgevoerd naar de economische en sociaal-maatschappelijke effecten van de verbinding Emmen-Nordhorn-Rheine. De volgende stap is een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA). | |||||
Realiseren en versterken van het regionale netwerk voor auto, openbaar vervoer, fiets, varen (inclusief het toeristisch recreatief gebruik) en goederenvervoer | Reconstructie aansluiting N391/N366, ontwerp en procedures | Het bestemmingsplan is afgerond. Het ontwerp wordt nu verder uitgewerkt om te komen tot aanbesteding. | ||||
Studie doorstroming knooppunt Gieten | De studie is uitgevoerd. Een aantal korte termijn maatregelen zijn uitgevoerd. Er is gestart met een onderzoek naar de lange termijn maatregelen. | |||||
Nieuw investeringsprogramma met maatregelen voor een goede doorstroming op het Drentse wegennet | Het huidige Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer loopt tot 2020. | |||||
Vaarrecreatievoorzieningen als onderdeel van vrijetijdseconomie (VTH) | Is onderdeel van het programma Vrijetijdseconomie. | |||||
Beleidsopgave
Fietsen
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status realisatie met toelichting | |||
Stimuleren van het fietsgebruik en realiseren en versterken van het fietsnetwerk en de fietsbeleving | Kwaliteitsverbetering fietsnetwerk en fietsvoorzieningen | Een nieuwe regeling voor de kwaliteitsimpuls is vastgesteld. De regeling loopt t/m 2019. | ||||
Businesscase fietssnelweg Assen-Groningen | Vijf bureaus hebben een concept uitgewerkt. Op basis hiervan is gezamenlijk een bestuurlijke opdracht geformuleerd. Verdere uitwerking vindt in 2017 plaats. | |||||
Mobiliteitsmanagement gericht op werk en school met speciale aandacht voor de E-bike | Dit is een meerjarig lopend onderdeel van Mobiliteitsmanagement. Het Europees project (Interreg) waar dit resultaat onderdeel van was is niet doorgegaan. Er wordt een nieuwe opzet uitgewerkt. | |||||
Versterken combinatie fiets en OV in de keten | In het kader van 'Tour de Force' hebben de provincies Groningen en Drenthe een ketenplan opgesteld. Het concept beschrijft de kansen voor ketenmobiliteit, ook in relatie tot Hubs. Na vaststelling zal het plan de komende jaren geïmplementeerd worden. Hubs zijn ook een belangrijke insteek voor het bereikbaar houden van voorzieningen vanuit het landelijk gebied als onderdeel van Anders Benutten. | |||||
Pilot met een innovatief fietsmonitoringssysteem | Op basis van een onderzoek naar innovatieve fietsmonitoring in Drenthe wordt in samenwerking met de Drentse gemeenten een concreet plan uitgewerkt. Dit zal in 2017 vorm krijgen. | |||||
Stimuleren innovaties fietstechniek en apps | Een pilot met een biocomposiet fietspad is met diverse partijen verder geconcretiseerd en zal in 2017 uitgevoerd worden. | |||||
Nieuw investeringsprogramma met maatregelen ten behoeve van een verkeersveilige inrichting van het Drentse fietspadennet | Het huidige Investeringsprogramma loopt tot 2020. Jaarlijks worden de voor dat jaar op stapel staande projecten in de begroting opgenomen. Voor het PUP 2016/2017 zie www.provincie.drenthe.nl/pup.nl. | |||||
Beleidsopgave
Mobiliteit op maat
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status realisatie met toelichting | |||
Slim benutten van het totale netwerk met innovatieve concepten | Informatievoorzieningen | Bij alle belangrijke bushaltes in Drenthe zijn Dynamische Reizigers Informatie Systemen (DRIS) panelen gerealiseerd. | ||||
Verkenning ontwikkeling autonome voertuigen | In het najaar is in samenwerking met de provincies Groningen en Fryslân een proef uitgevoerd met een autonoom voertuig bij Appelscha. In 2017 wordt een nieuwe pilot, mogelijk in Westerbork, uitgewerkt. | |||||
Spitsmijdingen programma Beter Benutten 2 | In 2016 zijn als onderdeel van een meerjarig programma in de regio Groningen-Assen diverse maatregelen ingevoerd in samenwerking met bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. | |||||
Plan van aanpak Anders benutten | De concept MIRT verkenning afgerond. Nadere besluitvorming in 2017. | |||||
Stimuleren OV door mobiliteitsmanagement | Programma van eisen concessie busvervoer | De huidige concessie is met twee jaar verlengd. Het PvE voor de nieuwe concessie wordt uitgewerkt. | ||||
Toename van het aantal OV-reizigers | De gemiddelde groei over de afgelopen 5 jaar bedroeg 1%. | |||||
Kwaliteitsniveau van het OV wordt door reiziger op ruim voldoende gewaardeerd (indicator: klantenbarometer OV) | In de laatste klantenbarometer (2015) scoorde de concessie GGD ruim voldoende met een 7,6. | |||||
Voorlopig ontwerp OV-knooppunt De Punt | Het voorlopig ontwerp wordt begin 2017 gepresenteerd aan PS. De planologische procedure wordt aansluitend opgestart. | |||||
Publiek Vervoermodel Groningen-Drenthe | In 2016 is het model uitgewerkt. Er ligt een voorstel voor gezamenlijke aanbesteding bij alle gemeenteraden. | |||||